Gunita Kronberga-Jasinska

Vanaf 15 januari 2010 wordt het koor gedirigeerd door Gunita Kronberga-Jasinska.
Gunita is in 1978 geboren in Kuldiga, Letland. Van 1985 tot 1993 studeerde ze zang aan de E. Vignera Kuldigas Kindermuziekschool.

Daarna volgde ze van 1994-1999 de MBO-opleiding koordirectie aan het Ventspils Muziekcollege. In 1999 is ze naar Nederland gekomen voor een HBO – opleiding koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium.

Zij studeerde bij Barend Schuurman en Wieger Mandemaker. In 2003 keerde zij na haar studie (Bachelor koordirectie) terug naar Letland. Van 2006 tot 2008 volgde zij een opleiding pedagogiek aan de Hogeschool voor Pedagogiek en Onderwijsmanagement in Riga.

Naar Nederland

In Januari 2010 verhuisde zij met haar gezin naar Nederland.
Haar werkervaring als dirigent begint in 2000 bij het Zeeuws Mannenkoor in Goes (nu 50 leden) en het St. Janskoor in Roosendaal (thans 35 leden).
In 2001 en 2002 leidde ze het project koorscholing van het Zeeuws Mannenkoor. In 2002 richtte ze het popkoor “Seaside Rendez-vous” op. Na haar diplomering keerde zij terug naar Letland. In 2003 en 2004 was zij als dirigent/muzieklerares verbonden aan het V. Pludonis 1e Gymnasium van Kuldiga en van 2005 tot 2010 van de 3e Middelbare School van Riga, Letland.

Zowel in Letland als in Nederland voerde ze diverse projecten uit met koren en verschillende Nederlandse muziekverenigingen, waaronder de Koninklijke Landmachtkapel.

Gunita heeft als dirigent brede ervaring opgedaan met koren; mannen-, vrouwen-, kinder- en gemengde koren met een grote variëteit in repertoire.
Het Zeeuws Mannenkoor sloot haar na terugkeer in Nederland meteen weer in de armen.

Gunita is ook dirigent van:

1. Het gemengd koor ‘Vox Jubilans’ te Roosendaal vanaf 2010.

2. Kerkelijk koor ‘Moeder Godskoor’ in Roosendaal vanaf 2010.

3. Kapels Gemengd koor in Kapelle.

4. Dameskoor in St. Jan de Doper parochie in Hoeven.

5. Internationaal projectkoor LVkorisNL